۲۱ شهریور ۱۳۸۹، ۱۰:۳۲

"فلسفه مارکسیستی طبیعت" منتشر شد

"فلسفه مارکسیستی طبیعت" منتشر شد

کتاب "فلسفه مارکسیستی طبیعت" با ویراستاری و گردآوری فردریک پ. میلر، اگنس اف. واندومه و جان مک بریوستر، به‌تازگی در 196 صفحه و به زبان انگلیسی از سوی انتشارات آلفاسکریپت منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مقالات کتاب "فلسفه مارکسیستی طبیعت" بحث خود را با تمرکز بر اندیشه‏های مارکس طرح می‏کنند و نشان می‏دهند که فلسفه مارکسیستی طبیعت را آن گونه که مارکس نیز بر آن تأکید داشت، نمی‏توان جدای از جامعه تصور کرد.

کارل مارکس جوان در دست‏نوشته‏های اقتصادی فلسفی 1844خود، این نکته را آشکار کرد که کار، طبیعت را تغییر می‏دهد. از سوی دیگر مفهوم مورد نظر وی از "طبیعت انسانی" را می‏توان مسئله‏ای بغرنج در نظر گرفت، چرا که وی با مفهوم سنتی طبیعت انسانها که در همه مکانها و زمانها یکسان باقی بماند و ابدی باشد، مخالف بود.

بعدها، فریدریک انگلس "دیالکتیک طبیعت" (1883) را در مخالفت با فلسفه طبیعت آلمانی نوشت. پس از آن اندیشه مارکس و انگلس بر "ماتریالیسم دیالکتیکی" متمرکز شد که همان چیزی است که معمولاً به هنگام سخن گفتن از "فلسفه مارکسیستی طبیعت" مورد نظر است اما پس از آنها چنین نظریه‏هایی از سوی بسیاری از فیلسوفان مارکسیست مانند گئورگ لوکاچ و والتر بنیامین مورد انتقاد قرار گرفته یا رد شدند.

کد خبر 1145817

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha